PET-luokat ja säännöt

PET-luokka (lemmikkiluokka)
Pet-luokkaan ovat oikeutettuja osallistumaan kaikki yli 3kk ikäiset kanit. Luokassa kanit jaetaan sukupuolen ja iän mukaan eri luokkiin, joista valitaan luokkavoittajia. Kanin värillä tai rodulla ei ole merkitystä arvosteluun, myös risteytys-, kastroidut ja steriloidut kanit voivat osallistua tähän luokkaan. Luokassa palkitaan kaikkein parhaiten hoidetut, ruokitut ja käsitellyt kanit. Luokkavoittajista valitaan lopuksi koko näyttelyn viisi parasta pet-kania (PPK1-6).

SÄÄNNÖT PET- ELI LEMMIKKIKANIEN ARVOSTELUUN

LUOKAT:

- Baby urokset (3 - 4 kk)
- Nuoret urokset (5 - 12 kk)
- Avoimet urokset (13 - 36 kk)
- Seniori urokset (37 - 60 kk)
- Veteraani urokset (61 kk ->)

- Baby naaraat (3 - 4 kk)
- Nuoret naaraat (5 - 12 kk)
- Avoimet naaraat (13 - 36 kk)
- Seniori naaraat (37 - 60 kk)
- Veteraani naaraat (61 kk ->)

Naaraita ja uroksia ei arvostella samassa luokassa.

Lemmikkiluokan alaikäraja kanille on 3 kuukautta näyttelypäivänä. Muuten luokassa voidaan esittää minkä kokoinen, -näköinen tai -rotuinen kani (risteytykset, kastroidut jne.)

Lemmikkiluokan kani ilmoitetaan luokkaan Suomen Kaniyhdistys Ry:n ilmoittautumiskaavakkeella joko postitse tai jälki-ilmoittautuneena näyttelypaikalla. Näyttelykutsussa ilmoitetaan ilmoittautumistapa. Kanin ilmoittautumisessa tulee näkyä kanin nimi, rotu, väri, vasemman korvan tatuointi tai muu yksilömerkintä, ikä, sukupuoli ja omistaja. Lisäksi ilmoittautumiseen voidaan laittaa kanin vanhemmat, kasvattaja yms. asiat, joita ilmoittautumiskaavakkeessa kysytään.

Lemmikkiluokan kanit jaotellaan näyttelyluetteloon tai jos luetteloa ei tehdä, tuomariluetteloon sukupuolen ja iän mukaan järjestykseen.

Lemmikkiluokassa tuomarina saa toimia Suomen Kaniyhdistyksen hallituksen hyväksymä lemmikkikanituomari / hallituksen poikkeusluvalla oleva tuomari.

Tuomari ei saa arvostella omassa omistuksessaan tai perheenjäsenen omistuksessa olevaa kania.  Tuomarin ei tule tietää minkä nimisiä tai kenen omistuksessa olevia kaneja hän arvostelee. Täten tuomarille ei tule antaa luetteloa ennen arvostelua.

PALKITSEMINEN

Jokainen arvosteltu kani saa tuomarin allekirjoittaman kirjallisen arvostelukaavakkeen, ellei lemmikkiluokkaa viedä täysin läpi ilman kaavakkeita. Tällöin tuomarin suullisen arvostelun tulee olla riittävä.

Jokaisen näyttelyluokan parhaimman pistemäärän saanut kani saavuttaa luokkavoittaja (LKV) -arvon. Jos samassa luokassa on useita kaneja samoilla pisteillä, järjestys tapahtuu seuraavasti:

1. käsiteltävyys
2. yleiskunto
3. turkki
4. arvonta (ylempien pisteiden ollessa sama)

Luokkavoittajat jaetaan seuraavasti:
1 - 5 kania                    LKV 1
6 - 10 kania                 LKV 1 - 2
11 - 20 kania              LKV 1 - 3
yli 21 kania                  LKV 1 - 4

Tuomari voi antaa kanille halutessaan kunniamaininnan (KUMA) jostain erityisestä ominaisuudesta. Palkintojenjaon yhteydessä tuomari päättää antaako kaikille kunniamaininnan saaneille kaneille ruusukkeen.

-        Luokkavoittaja ruusukkeiden värit:

LKV1                              puna - valkoinen
LKV2                              sini - valkoinen
LKV3                              kelta - valkoinen
LKV4                              tummanvihreä – valkoinen

-        Paras PET-kani kilpailu

Korkeimmat pisteet saanut kani voittaa. Saman pistemäärän saaneista, tuomari valitsee parhaimmat järjestykseen (PPK 1-6).
PPK:t jaetaan seuraavan kaavan mukaan:
PPK-sijoitus/viisi arvosteltua kania, kuitenkin enintään kuusi PPK-sijoitusta/ näyttely.

-        PPK-sijoitusten jakaminen:
1 - 5 kania                    PPK 1
6 - 10 kania                 PPK 1 - 2
11 - 20 kania              PPK 1 - 3
21 - 25 kania              PPK 1 - 4
yli 25 kania                  PPK 1 - 6

Jokainen PPK -sijoittunut kani saa palkinnon.

Lisäksi lemmikkiluokissa voidaan jakaa (yleensä lahjoitettuja) erikoispalkintoja.

Näitä sääntöjä noudatetaan Suomen Kaniyhdistys ry:n ja sen alayhdistysten näyttelyissä. Säännöissä olevat luokkajaot ja palkitsemistyylit ovat ehdottomia, niistä ei saa poiketa kuin Suomen Kaniyhdistys ry:n hallituksen luvalla. Näitä sääntöjä saa muuttaa vain Suomen Kaniyhdistys Ry:n hallitus.

PISTEYTYS

Yleiskunto                                   20
Turkki                                             20
Käsiteltävyys                             40
Korvat, silmät, hampaat      10
Kynnet, tassut, häntä            10
Yhteensä                                      100

Näitä sääntöjä noudatetaan Suomen Kaniyhdistys ry:n ja sen alayhdistysten näyttelyissä. Suomen Kaniyhdistys ry suosittelee muillekin yhdistyksille näiden sääntöjen käyttöä. Säännöissä olevat luokkajaot ja palkitsemistyylit ovat ehdottomia, niistä ei saa poiketa kuin Suomen Kaniyhdistys ry:n hallituksen luvalla.