Kanin kanssa näyttelyihin

Kaikki kanit pääsevät näyttelyyn! Kaninäyttelyt on jaettu kahteen erilaiseen arvosteluluokkaan: ulkomuotoarvosteluun ja pet- eli lemmikkiarvosteluun. Näyttelyt ovat Suomen Kaniyhdistys Ry:n suurinta toimintaa. Näyttelyissä on mahdollisuus päästä tutustumaan useisiin eri rotuihin ja keskustelemaan rodun kasvattajien ja harrastajien kanssa.

Näyttelyihin saavat osallistua kaikki kanit yhdistyksen näyttelysääntöjen mukaisesti. Rokotuksia ei vaadita. Jokaisen on kuitenkin pidettävä huolta kaniensa moitteettomasta kunnosta ja terveydestä. Lisäksi tulisi huolehtia riittävistä karanteeniajoista, joka yhdistyksen suosituksen mukaisesti on vähintään 4 viikkoa.

Ulkomuotoarvostelussa kania verrataan rodun määritelmään. Ulkomuotoarvosteluun voidaan ilmoittaa vain tunnistetatuoidut rotukanit.

Suomen Kaniyhdistys ry:n järjestämiin näyttelyiden ulkomuotoluokkiin on Suomessa asuvan näytteilleasettajan oltava SKY Ry:n jäsen ja samalla ilmoittamiensa kanien omistaja. Ulkomuotoluokkiin saa osallistua myös ulkomailta saapuvat vierailevat näytteilleasettajat, jotka ovat oman maansa virallisen yhdistyksen jäseniä.

Pet-luokkiin osallistuakseen ei tarvitse olla minkään yhdistyksen jäsen. Pet- eli lemmikkiluokassa kania arvostellaan mm.  kuinka kani antaa itseään käsitellä ja tutkia sekä kunnon ja hoidon mukaan; turkin ja kynsien hoito jne. Pet-luokkaan voidaan ilmoittaa kaiken värisiä ja rotuisia kaneja. Myös paperittomat, kastroidut ja steriloidut kanit ovat tervetulleita pet-luokkaan. Pet-luokan kaneille riittää vasemman korvan tunnistetatuointi.

Näyttelyjen luokat ja ikärajat

Näyttelyissä järjestettävät luokat ilmoitetaan näyttelyn kutsussa. Kaikkia luokkia ei ole jokaisessa näyttelyssä eli ilmoittautuessa kannattaa näyttelykutsusta varmistaa järjestettävät luokat.

Näyttelyyn ilmoittautuminen

Kani ilmoitetaan näyttelyyn ilmoittautumis-kaavakkeella (ks. lomakkeet). Kaavakkeessa on tila mm. kanin nimelle, rodulle, värille, tatuoinneille, vanhemmille, kasvattajalle ja omistajalle.  Näyttelyilmoittautumiskaavake tulee päivätä, allekirjoittaa ja postittaa sekä maksaa viimeistään viimeisenä ilmoittautumispäivänä. Lähetä ilmoittautumiset kutsussa mukaisesti; huomioi, ettei kaikkiin näyttelyihin voi ilmoittautua sähköpostitse. Ilmoittautumisen mukaan tulee aina liittää maksukuitti, josta ilmenee arkistointitunnus. Suomen Kaniyhdistys Ry pidättää oikeudet tuomarimuutoksiin.

Kuinka näyttelyssä toimitaan

Ilmoittautumisen jälkeen postitetaan vahvistuskirje näyttelyä edeltävällä viikolla. Vahvistuksessa mainitaan näyttelyyn ilmoittamasi kanit, tuomarit, mahdollisesta buffetista, arvosteluaikataulu, rekisteritatuoijista jne. Mikäli et saa vahvaria, kannattaa sinun ottaa yhteyttä näyttelykutsussa mainittuun yhteyshenkilöön. On aina mahdollista, että vahvistuskirje hukkuu postiin, sähköpostin roskapostiin tai bittiavaruuteen.

Saapuminen näyttelypaikalle

Tuo kanisi kuljetuslaatikossa ja saavu ajoissa paikalle. Mikäli näyttelypaikalla ei ole yhdistyksen näyttelyhäkkejä, aseta kuljetuslaatikkosi suurinpiirtein numerojärjestykseen, jotta assistentit löytävät kanin helpommin. Muutoin laita kanisi numeron mukaisesti näyttelyhäkkipaikalleen. Mikäli kanisi kilpailee sekä pet- että ulkomuotoluokassa, on kanin oltava ulkomuotoluokan häkissä. Ilmoita tästä pet-assistentille, joka huomioi asian kanisi pet-arvostelun ollessa ajankohtainen. Mikäli poistat kanisi väliaikaisesti häkistä tai kuljetuslaatikosta, kirjoitathan viestin siitä assistenttia varten. Muuten on vaarana, että kani merkitään olevan poissa eikä se saa arvostelua.

Omistajan tulee huolehtia kaninsa juottamisesta ja muusta ruokinnasta. Järjestäjän puolesta näyttelyhäkkeihin laitetaan purut ja korsirehua. Omistaja on vastuussa kanistaan kuljetuksista näyttelyyn, näyttelyn aikana sekä näyttelystä pois. Näyttelyluettelon saa yleensä sähköisenä tai info-pisteestä.

Näyttelypäivän aikana

Oman kanin tai muiden kanien arvostelua seurattaessa, pidäthän sopivan parin metrin välin tuomarinpöytään, jotta kaneilla ja tuomareilla on arvostelurauha.

Mikäli huomaat virheen näyttelyarvostelussa, ota heti näyttelypäivän aikana yhteyttä pisteiden laskijaan, näyttelyn vastuuhenkilöön tai ulkomuotoluokan päätuomariin. Arvostelussa olevat virheet voidaan korjata vielä näyttelypäivän aikana, mutta ei enää sen jälkeen. Näyttelyn päätyttyä arvostelukorttiin kirjoitettu tulos jää pysyväksi.

Mikäli kanisi on saanut ulkomuotoluokassa sinua tyydyttävät pisteet, voit sen rekisteröidä. Lähes joka näyttelyssä on rekisteritatuoija paikalla. He tatuoivat myös tarvittaessa kanin vasempaan korvaan tunnistetatuoinnin.

Palkintojenjako

Kun kaikki kanit on arvosteltu, suoritetaan palkintojenjako. Ulkomuotoluokissa ROP (rotunsa paras) ja SERTI (sertifikaatti) ruusukkeet sekä KUMA -nauhat tai -kortit jaetaan suoraan näyttelyhäkkeihin / kuljetuslaatikon päälle. Kanit kutsutaan Best In Show (BIS) ja Paras Pet Kani kilpailuun (PPK) pisteiden perusteella. Best In Show on oma kilpailunsa ja kaiken kaikkiaan kilpailussa sijoitetaan yleensä näyttelyn seitsemän parasta kania. Paras Pet Kani-kilpailussa valitaan näyttelyn parhaat kanit pet-näyttelysääntöjen mukaisesti. Pet-luokkien palkintojenjaossa kannattaa olla kuulolla, sillä siellä jaetaan usein paljon erilaisia lahjoituspalkintoja myös hiukan heikommin pärjänneille.

Näyttelypäivän päätteeksi

Näyttelykutsussa on maininta onko näyttely drive-in tai mihin asti kanien tulee olla paikalla mm. yleisön vuoksi. Mikäli sinun on poistuttava ennen tätä, ota yhteyttä näyttelyn vastuuhenkilöön.  Palkintoja ei toimiteta jälkikäteen.