Rekisteröinti ja polveutumispisteet

Kani voidaan viedä Suomen Kaniyhdistyksen kantakirjaan rekisteröimällä se.
Kanin voi rekisteröidä neljän (4) kuukauden iästä alkaen, kun sillä on SKY:n toiminnassa hyväksytty ulkomuotoluokan / rekisteröintinäyttelyn / talliarvostelun hyväksyttävä arvostelu. Laskennalliset polveutumispisteet tulee olla 10 pistettä tai enemmän. Mikäli kanilla ei ole tarvittavaa määrää polveutumispisteitä, voidaan se rekisteröidä rekisteröintinäyttelyssä tai talliarvostelulla.

Kanilla tulee olla kaksi (2) kappaletta Suomen Kaniyhdistyksen rekisteröintitodistusta, joissa on alkuperäiset kasvattajan allekirjoitukset. Rekisteröintitodistus ei saa olla muunneltu. Rekisteröintiin hyväksytään myös muiden Pohjoismaisen kanistandardin piiriin kuuluvien yhdistysten käytössä olevat sukutaulut ja arvostelukortit. Rekisteröinnin saa suorittaa vain SKY:n hyväksymä rekisteröijä. Rekisteröinti maksaa neljä (4) euroa. Rekisteröinti voidaan tehdä jo näyttelypaikalla kanin saadessa arvostelun tai myöhemmässä vaiheessa.

Suomalaisen kanin kumpikaan vanhempi ei saa olla tuntematon.  Suomalaisen kanin isällä ja emällä pitää olla tiedossa vähintään seuraavat tiedot: rotu, väri, vk-tatuointi sekä kasvattaja. Kania ei voi rekisteröidä, jos sillä on identtiset tunnistenumerot molemmissa korvissa esim. Vk: 1234 ja Ok 1234.  Kanilla pitää olla vasemmassa korvassa juokseva yksilökohtainen tunnistenumero tatuoituna. Kaikilla saman poikueen poikasilla ei saa olla sama vasemman korvan tunnistenumero. Mikäli tuontikaneille on tatuoitu oikeaan korvaan oman kasvattajanimen F-tunnus, sitä ei voi rekisteröidä. Jos ulkomaalaisen kasvattajan kasvattajanumero on kuitenkin sama, kuin kasvattajan oma, niin asia pitää pystyä osoittamaan kanin alkuperäistodistuksella/sukutaululla.

Yleensä näyttelyssä on rekisteröijä paikalla. Jokainen voi myös ottaa itse yhteyttä ja tiedustella suoraan rekisteröijältä aikaa ja mahdollisuutta kaninsa rekisteröimiseen. Luettelo rekisteröijistä julkaistaan yhdistyksen jäsenlehdessä ja verkkosivuilla.

Tuontikanit

Tuontikani voidaan rekisteröidä myös ulkomaisella arvostelulla. Mikäli kani tuodaan muualta kuin Pohjoismaista, kirjoitetaan kanille Suomen Kaniyhdistyksen tuontikanin rekisteritodistus, joka täytetään käytettävissä olevilla tiedoilla. Tuontikanin rekisteritodistuksia on oltava kaksi kappaletta rekisteröitäessä ja mielellään kopio kanin alkuperämaan dokumentista. Tuontikanilla saa olla esimerkiksi jalkarengas tai vastaava poikkeava yksilömerkintä.

Lisätietoja rekisteröinnistä saat yhdistyksen rekisteröijiltä ja pääkantakirjanpitäjältä.

REKISTERÖIJÄT

Anu Könönen, Kangasniemi / hiekkarinteen@gmail.com